VoIP staat voor Voice over Internet Protocol
Zodra ergens in de verbinding het IP protocol wordt gebruikt kun je het VoIP noemen. In de praktijk maakt iedereen al gebruik van VoIP. Bijna elk gesprek wordt ergens in het traject over IP afgehandeld. Per september 2019 ondersteund KPN niet langer ISDN en is VoIP de standaard.
VoIP heeft veel voordelen, zeker zakelijk.
De ultieme vorm is Managed Voice. De techniek is ondergebracht in meerdere computercentra waarmee maximale beschikbaarheid gegarandeerd is. De geluidskwaliteit is beter dan die van traditionele telefonie. Managed Voice is maximaal flexibel, moeiteloos en instant aanpasbaar voor één tot tientallen gebruikers , je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Zelf eenvoudig volledig te beheren.
Maximale keuzevrijheid, ook voor uw toestel.
Op de werkplek ( kantoor, thuis of waar ook ter wereld) telefoneren met een VoIP toestel naar keuze. Een bureautoestel, een DECT (draadloos)toestel en/of Smartphone. Of onze gratis pluginn in combinatie met een headset of telefoonhoorn.
Voor werkplekken adviseren wij vaste toestellen van Cisco en/of DECT van Siemens. In dit geval is ons advies niet meer dan dat. Heb je voorkeur aan een ander merk, dan kan dat zonder problemen.
Maximale flexibiliteit, voor elke situatie.
Vandaag starten met 2 toestellen, volgende week een marketingteam van 20? Administratie alleen s’ochtends bereikbaar? Buitendienst “intern” bereikbaar zonder belkosten? Direct aanpasbaar aan de omstandigheden, bereikbaarheid gegarandeerd. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Leg je situatie voor, 10 tegen 1 dat we daar een oplossing voor hebben.
Kwaliteit van de gesprekken
Het signaal is beter dan traditionele telefonie. Gebruikers van het eerste uur vonden zelfs soms de kwaliteit te goed omdat de lijn, door het gebrek aan ruis, ‘dood’ leek. Sommige aanbieders voegen zelfs comfort noise toe om dit “probleem”te ondervangen. Managed Voice maakt gebruik van een internetverbinding. De simpelste ADSL verbindingen is geschikt voor 8 a 10 gelijktijdige gesprekken van goede kwaliteit in de praktijk zo’n 12 tot 25 werkplekken. Een VDSL, kabel of glas aansluiting is, door de groter bandbreedte, geschikt voor veel meer gelijktijdige gesprekken.
De gesprekskwaliteit wordt bepaald door de codec ( software waarmee geluid wordt omgezet in een digitaal signaal), is deze te efficiënt ( maakt te kleine pakketjes) om bandbreedte te besparen dan gaat de gesprekskwaliteit achteruit. De kwaliteit van onze standaard Codec laat niets te wensen over. In het uiterste geval dat de internetverbinding het aantal gesprekken niet aan kan kunnen we, in overleg, de codec aanpassen.
Bekabeling
Twee gescheiden netwerken voor data en telefonie is de mooiste oplossing. In situaties waarin dit niet mogelijk is kunnen PC en bureautoestel op dezelfde data-aansluiting worden aangesloten. Het te gebruiken toestel moet dan wel voorzien zijn van een extra netwerkpoort. De Cisco toestellen beschikken over een Gigabit PC-poort.
Voeding
IP- telefoons hebben een beetje stroom nodig. De meeste VoIP toestellen zijn geschikt voor PoE, Power over Ethernet. Door een POE switch in te zetten wordt deze stroom over het data-netwerk geleverd en zijn de bekende adapters op de werkplek niet meer nodig.
Een Uninterruptable Power Supply (UPS) voor switch en modem/router maximaliseert de betrouwbaarheid.
Dienstenintegratie
Integratie van verschillende diensten met Voice over IP is eenvoudig, CTI. Denk aan koppelingen met outlook of je eigen CRM pakket. Maar ook vast-mobiel, bel-me-nu buttons op uw website, klik en bel, bezetindicatie, allemaal eenvoudig realiseerbaar met enkele muisklikken.
Bereikbaarheid
De achilleshiel van de klassieke telefonie is de lijn tussen de bedrijfscentrale en de wijkcentrale. Onbereikbaar door 1 kink in de kabel. Door meerdere internetverbindingen of een combinatie met 4G ontstaat een zeer hogere bedrijfszekerheid. Met automatische fail-over; bij een storing al het belverkeer routeren naar mobiele nummers, nooit meer onbereikbaar!
Locatie onafhankelijk
Bij traditionele telefonie is een telefoonnummer gekoppeld aan een locatie. Bij VoIP is een telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP-account. De locatie van het VoIP-account is daarbij willekeurig. Een VoIP-toestel kan daarmee functioneren op iedere locatie waar het toestel verbinding heeft met het internet. Thuiswerkplekken welke het nummer van de kantoorlocatie meesturen is daarom kinderlijk eenvoudig.
Gesprekskwaliteit
Quality of Service (QoS) garandeert dat gesprekken voorrang hebben op andere data. Internetgebruik of downloads verstoren de gesprekskwaliteit niet.
De huidige ADSL- en kabelmodems en routers hebben deze QoS-functie standaard ingebouwd, de router herkent een voice data-pakket en geeft dat voorrang boven alle andere pakketjes waardoor de gesprekskwaliteit gegarandeerd wordt.
Om te waarborgen dat de geografische nummers conform de regels van de ACM (2 april 2013 opgegaan in de autoriteit Consument en Markt) worden gebruikt stelt zij hieraan de volgende voorwaarden:
- Het is niet toegestaan om nummers uit een bepaald netnummergebied in gebruik te geven voor afname van de VoIP-dienst in een ander netnummergebied of buiten Nederland.
- Nummerhouders moeten erop toezien dat eindgebruikers de nummers niet gebruiken buiten het betreffende netnummergebied. Dit kan bijvoorbeeld doordat de nummerhouder het gebruik van de nummers buiten het betreffende netnummergebied contractueel uitsluit.
- Nummerhouders moeten ervoor zorgen dat in het aanbod van VoIP-diensten geen uiting plaatsvindt richting (potentiële) klanten waarmee de indruk gewekt wordt dat het gebruik van de geografische nummers door de VoIP-dienst niet is gebonden aan netnummergebieden of landsgrenzen.
Ook overstappen op VoIP? Bel DatNet 0343 740010